Monday, 23 March 2015

LELAKI KURANG SPERMA, JANGAN SALAHKAN ISTERI JIKA TIADA ZURIAT

Setiap pasangan yang telah berkahwin, pastinya ada diantara pasangan tersebut yang  mengalami masalah ketidaksuburan. Ada diantara mereka menanti sehingga bertahun-tahun dan tidak jemu mencuba pebagai rawatan, ubat-ubatan ataupun makan tambahan dengan tujuan meningkatkan peluang untuk mendapat cahayamata sendiri.


Namun, masyarakat mudah menuding jari kepada kaum wanita yang menjadi punca ketidaksuburan itu, walhal suami atau isteri boleh menjadi punca kepada masalah tersebut dan peratusan kepada masalah tersebut adalah sama banyak. Wanita mungkin dijadikan alasan ketidaksuburan kerana wanita merupakan individu yang akan melahirkan, persenyawaan ovum dan sperma turut berlaku dalam rahim wanita. Pendek kata, wanitalah yang biasa dipersalahkan dalam hal ini. Tetapi pernahkah lelaki terfikir dari mana datangnya sperma?? Tidakkah mereka terfikir sperma yang dihasilkan cukup sihat atau cukup berkualiti ??

KURANG SPERMA MASALAH LELAKI TIDAK SUBUR.

Kekurangan jumlah sperma mampu mengganggu dan mengurangkan peluang persenyawaan dan kehamilan. Bilangan sperma yang normal adalah sehingga 60 juta setiap sentimeter padu dan lelaki yang hanya mengeluarkan hanya 20 juta sperma disahkan mengalami masalah kesuburan. Masalah sperma sedikit digelar Oligospermia, manakala masalah tiada sperma dinamakan Azoospermia.

SPERMA PENTING BAGI PERSENYAWAAN

Secara normalnya, jumlah sperma yang terkandung dalam setiap ejakulasi lelaki adalah kira-kira 100 juta sperma. Dalam hubungan seks, air mani diejakulasi ke hujung faraj dan sperma akan berenang ke dalam faraj menembusi pintu rahim (serviks). Sperma akan melalui ruang dalaman rahim menuju ke tiub falopio kanan dan kiri serta penghujung tiub itu akan menemui ovum untuk membolehkan persenyawaan berlaku.

Kandungan sperma dalam air mani adalah antara dua hingga lima peratus. Sebilangan besar daripada isipadu air mani merupakan cecair dari pundi prostat , dan selebihnya dari pundi seminal, pundi cowpers dan pepundi dari salur kencing selain cecair dari pundi epididimis. Kandungan dua hingga lima peratus sperma ini tidak menjamin sperma yang terkandung dalam air mani memiliki kualiti yang baik dan sihat. Daripada jumlah tersebut berkemungkinan terdapat sperma yang rosak serta jumlah yang kurang.

PUNCA KEKURANGAN SPERMA

1. Kuat merokok dan minum minuman keras.

2. Terdedah kepada cuaca atau suhu yang amat panas

3. Memakai seluar dalam yang terlalu ketat. Ia memberi tekanan kepada pemerosesan sperma dan berkemungkinan bilangan sperma akan berkurangan

4. Pengambilan ubat-ubatan seperti ubat antibiotik yang mengandungi sulfur, ubat anti kulat seperti ketoconazole dan ubat darah tinggi seperti calcium channel blocker. Jika ubat-ubatan yang menjadi punca, seeloknya tukar kepada ubat-ubatan lain.

5. Penyakit seperti beguk yang dialami selepas akil baligh boleh merosakkan sel-sel yang menghasilkan sperma. Demam panas yang keterlaluan turut, masalah kecacatan genetik dan jangkitan pada testis juga boleh merosakkan sperma.

6. Mungkin ramai yang kurang tahu bahawa meletakkan komputer riba diriba turut menjadi punca kerana haba yang dihasilkan.

7. Pengambilan dadah seperti kokain turut mengurangkan produksi sperma. 

KENALI MAKANAN TINGKATKAN KESUBURAN LELAKI 

Pemakanan yang sihat juga membantu untuk meningkatkan bilangan sperma. Antara makanan yang boleh diamalkan untuk meningkatkan bilangan sperma antaranya :

1. Buah Pisang

Pisang sangat berkesan dalam meningkatkan bilangan sperma. Kandungan Bromelain yang terdapat dalam pisang, iaitu enzim anti radang semulajadi yang boleh membantu meningkatkan pengeluaran testosteron (hormon seks lelaki). Buah pisang turut kaya dengan vitamin B1, A dan C yang sangat diperlukan dalam penghasilan sperma yang baik.

2. Coklat Gelap

L-arginine yang terkandung dalam coklat gelap, merupakan sejenis asid amino yang diperlukan dalam penghasilan sperma. Coklat mampu meningkatkan bilangan sperma dan isi padu air mani.

3. Bawang Putih

Bawang putih mengandungi sejenis bahan yang memainkan peranan penting dalam ereksi. Ia dikenali sebagai Oxide Synthase (NOS). Selenium dan vitamin B6 yang terkandung dalam bawang putih amat penting dalam penghasilan sperma yang kuat. 

4. Buah Delima

Bahan anti oksida yang terdapat dalam buah delima mampu melawan malondialdehyde (MDA). Ia merupakan sejenis bahan kimia dalam salur darah yang boleh membunuh sel sperma. Kualiti air mani juga boleh terjejas jika mengandungi bahan kimia ini.

5. Daging Merah

Daging merah mengandungi zat seperti zink yang membantu menghalang radikal bebas dari menjadi sebahagian dari sperma, yang akan mengurangkan kualitinya. Zink juga membantu testosteron dari bertukar kepada estrogen yang akan mengakibatkan kurang nafsu syahwat.

6. Telur

Makanlah telur untuk membantu meningkatkan bilangan sperma dan memperbaiki kesuburan. Kekurangan vitamin E boleh menyebabkan berlakunya kemerosotan tisu buah zakar dan pengambilan telur mampu membantu mengatasi masalah ini. 

7. Air Kosong

Tingkatkan bilangan sperma dengan cara yang paling mudah. Minum air secukupnya untuk memastikan tubuh sentiasa terhidrasi bagi meningkatkan fungsi sel-sel dalam badan, termasuklah bilangan sperma.
 
RAWATAN MASALAH KURANG SPERMA

Setiap pasangan yang telah setahun berkahwin atau enam bulan bagi yang berumur 35 tahun keatas dan masih belum dikurniakan cahayamata dinasihatkan merujuk pakar. 

1. Rawatan IVF dan IUI

Antara rawatan yang akan dilakukan adalah rawatan IVF dan IUI dengan mengambil sampel sperma untuk ujian persenyawaan. Rawatan kesuburan mengambil masa sehingga 3 bulan iaitu tempoh matang bagi sperma untuk mengetahui masalahnya.

2. Mengamalkan pemakanan bergizi

Bagi mendapatkan jumlah sperma yang cukupi dan sihat, digalakkan mengambil pemakanan yang tinggi gizi dan protein.

3. Mengukur buah zakar 

Pemeriksaan terhadap saiz kedua-dua buah zakar dengan alat Orkidometer amat diperlukan untuk mengenalpasti adakah suami benar-benar mengalami masalah kekurangan sperma.

4. Pengambilan Vitamin E, Zinc Complex dan CoqHealth untuk sperma yang lebih banyak dan berkualiti

Pengambilan vitamin E yang mengandungi selenium bantu memperbaiki kualiti sperma dan memberi kebaikan dan faedah terutama dari segi pergerakkan sperma.

http://vitafamilyshop.blogspot.com/2014/12/vita-e-complex.html

[Klik gambar untuk maklumat produk]



Pengambilan Zinc pula membantu memelihara kesihatan prostate, mengekalkan keinginan seksual yang tinggi, memperbaiki kemampuan seksual lelaki dan menghasilkan sperma yang sihat.



 [Klik gambar untuk maklumat produk]



Proses penghasilan telur, ovulasi dan perkembangan embrio memerlukan banyak tenaga. Jika tenaga ini tidak mencukupi maka ia mengganggu proses kesuburan itu sendiri. CoQ10 menggalakkan penghasilan tenaga untuk sperma bergerak dengan lebih laju



[Klik gambar untuk maklumat produk]
TESTIMONI SET SUBUR







***********************************************************
Jika anda mengalami masalah kekurangan sperma atau sperma yang dihasilkan tidak berkualiti, amalkan 3 produk dalam SET KESUBURAN LELAKI dari SHAKLEE. Dapatkan maklumat tentang produk daripada saya, agen Shaklee anda. Penghantaran PERCUMA untuk seluruh Malaysia termasuklah kawasan Labuan. SAYA AGEN SHAKLEE LABUAN yang mampu membantu anda yang mengalami masalah kesuburan. 



***********************************************************


Tuesday, 17 March 2015

KENYANG DENGAN ROKOK.... BAHAYANYA.. !!

                  
Berhenti Merokok Dengan Cepat untuk Selama-Lamanya from iReach HD on Vimeo.

Tak makan nasi tak apa, asalkan boleh menyedut asap dari sebatang rokok setiap hari... Alahai... Lihatlah betapa hebatnya kesan merokok terhadap perokoknya. Sebatang rokok mampu mengenyangkan perokok, sebatang rokok mampu menyelesaikan masalah pada perokok (agaknyalah.... sebab asal ada masalah, rokoklah ubatnya).


KENAPA MULA MEROKOK ?


Kebanyakkan perokok mula merokok diusia remaja dan menjadi tegar apabila perokok tidak mampu mengawal ketagihan merokok. Keinginan untuk berhenti merokok mungkin tersimpan untuk sesetengah perokok, tetapi tabiat ini tidak boleh diberhentikan begitu sahaja tanpa usaha dan kesungguhan.

Tiga sebab utama yang mendorong seseorang remaja untuk cuba merokok adalah ;
1. Untuk kelihatan matang - untuk jadi dewasa macam ayah atau abang . NAMPAK 'COOL'
2. Mengikut kawan - rasa tercabar pulak tak merokok
3. Untuk mendapat pengalaman - malu kalau takde pengalaman


Orang dewasa merokok... apa sebabnya?

Banyak punca dan sebab kenapa orang dewasa merokok, antaranya mungkin ;
- Tekanan sebab masalah peribadi / keluarga
- Masalah kewangan ; tidak cukup untuk menyara keluarga
- Terlibat dengan dadah / alkohol
- Nak kuruskan badan 
-  KALAU BUKAN SEMUA DI ATAS, MUNGKIN SAJA JE HABISKAN DUIT YANG LEBIH-LEBIH TU... DAH TAKDE BENDA LAIN NAK BELI. 

APA AKAN BERLAKU APABILA MULA MEROKOK?

Bila dah mula merokok, berlakunya pencemaran dalam tubuh. Pencemaran dalam tubuh berlaku kerana bahan kimia yang terdapat pada rokok akan di bawa terus ke paru-paru dan akan diserap dalam sistem darah dan tisu tubuh. Darah yang tercemar akan dibawa keseluruh tubuh dan ini secara tidak langsung telah mencemarkan tisu-tisu tubuh yang lain. 

Pencemaran yang berlaku disebabkan rokok merupakan proses kimia oleh pembakaran bahan organik dari tembakau dan kertas. Hasil pembakaran ini terjadinya pencemaran dalam bentuk gas dan sebahagiannya dalam bentuk partikel-partikel halus. Partikel-partikel halus ini mudah menyerap jauh ke dalam paru-paru dan merosakkan paru-paru.


KESAN MEROKOK KEPADA PEROKOK 



1. KHAS UNTUK PEROKOK MUDA : Mengalami masalah kardio lebih awal dan risiko mati semasa muda akibat masalah jantung

2. KHAS UNTUK PEROKOK MUDA : Merokok mengurangkan fungsi paru-paru serta mengganggu pertumbuhan paru-paru. Paru-paru mereka mungkin tidak akan mencapai tahap paru-paru seperti mana orang dewasa yang lain. Pertumbuhan secara normal mungkin akan terganggu dan mungkin mendatangkan risiko penyakit yang lain.

3. KHAS UNTUK PEROKOK MUDA : Ketagihan terhadap NIKOTIN menjadi mereka perokok tegar kerana alasan merokok sekadar mencuba dan akan berhenti selepas beberapa tahun mungkin akan berlarutan hingga dewasa.

4. KHAS UNTUK SEMUA PEROKOK : Merokok membuka peluang untuk mengidap COPD (Chronic Obstructive Pulmonary), gabungan Emphysema + Bronkitis + Asma (TAHNIAH!!!! ). Merokok turut menjadi penyumbang utama masalah koronari jantung, strok dan jangkitan kuman pada salur pernafasan. 

5. KHAS UNTUK SEMUA PEROKOK : Berpotensi mengalami masalah nyanyuk (Alzheimer) jiks dibandingkan dengan mereka yang tidak merokok. Perokok juga 2-3 kali berisiko mengalami masalah katarak serta berkeupayaan mengalami hilang penglihatan. 

KEBAIKAN MENINGGALKAN TABIAT MEROKOK


1. Jika berjaya meninggalkan tabiat ini, paru-paru perokok akan dipulihkan secara perlahan-lahan daripada terus musnah. Tetapi ini tidak bererti bekas perokok bebas dari masalah paru-paru, jantung dan strok kerana organ ini pernah dicemari dengan bahan dari rokok.

2. Pernafasan yang dulunya agak sempit, akan semakin mudah dan selesa. Ini kerana paru-paru semakin sihat dan bersih. 

3. Kebaikan menjalani hidup sihat bagi perokok yang telah bebas dari tabiat merokok bukanlah dinikmati setelah 2-3 minggu berhenti, tetapi ia akan memberikan kesan kebaikan jangka masa panjang dalam membina semula kualiti hidup sihat. Orang sekeliling pun dapat manfaat tau dari tabiat merokok yang telah ditinggalkan

4. JIMAT DUIT.
Berapa ringgit harga sekotak rokok ?? Harga bergantung kepada jenama. Saya search harga rokok untuk bulan november 2014... tak pasti masih itu harga rokok sehingga 2015.


Katakan sehari sekotak, saya ambil jenama yang paling murah la.. rm12.00 (Peter Stuyvesant).

              : Sekotak x sebulan (30 hari)
              : RM12.00 x 30 hari 
              : RM360 untuk sebulan dan sekotak setiap hari

              Kalau 2 kotak sehari?? atau berkotak-kotak ???

              SILALAH KIRA SENDIRI !!!!! 


BERHENTI MEROKOK MELALUI PEMAKANAN

Keazaman yang kuat untuk berhenti merokok amat perlu terutama mereka yang sukar dan tegar merokok. Bantuan orang-orang tersayang mampu membantu perokok untuk mencapai hasrat untuk berhenti merokok. Terdapat makanan yang mungkin membantu perokok untuk berhenti merokok, antaranya ;

1. Madu



Madu memiliki tahap antioksidan yang membantu menyahkan racun dalam darah  terutama perokok yang darahnya telah tercemar dengan racun dari rokok. Makanlah madu secara bertahap dan tetap kerana ia akan melepaskan glukosa ke aliran darah.

2. Makanan Masin



Padam keinginan merokok dengan makan makanan masin dalam kuantiti yang sedikit atau mengambil secubit garam.

3. Halia dan Bawang Putih





Dua herba ini turut membantu mereka yang sedang dalam proses berhenti merokok. Rasa 'panas' yang dipunyai oleh halia dan bawang putih berupaya melepaskan racun-racun yang berpunca daripada merokok. Selain daripada itu, herba ini turut menjaga aliran darah dan tekanan yang seimbang ketika menarik dari dari kebiasaan merokok.

4. Kulit Kayu Manis


Nikmati aroma kulit kayu manis yang lebih enak dari asap rokok. Memakan kayu manis juga dapat menenangkan otak dan saraf

5. Epal



Racun yang terdapat dalam tubuh perokok boleh menyebabkan pelbagai komplikasi penyakit. Makan epal setiap hari dapat memerangi racun yang disebabkan oleh rokok. Kandungan air dan pektin yang terdapat dalam epal juga membantu mengeluarkan racun dalam tubuh. Keinginan untuk merokok mampu diatasi dengan memakan epal.

6. Susu



Bibir kehilangan kekenyalan dan menjadi gelap akibat merokok. Minumlah segelas susu setiap hari untuk membantu menghidupkan semula zat di bibir. Rasa susu memiliki kekuatan untuk membuat rasa rokok menjadi pahit.

7. VIVIX

http://vitafamilyshop.blogspot.com/2014/07/vivix.html
 [klik gambar untuk maklumat produk]

VIVIX adalah sumber pemakanan yang sangat tinggi antioksidannya. Diperkaya dengan empat sumber semulajadi iaitu Muscadine Grape, Purple Carrot, Elderberry (Sambucus Nigra) dan Polygonum Cuspidatum. 

VIVIX SHAKLEE terkenal dengan fungsinya merawat pada peringkat sel. Apabila seorang perokok mengamalkannya, VIVIX SHAKLEE bertindak membuang nikotin yang terdapat di dalam DNA, lalu DNA pulih kepada keadaan asal yang sepatutnya bebas nikotin. sejurus ini berlaku, DNA akan menolak kehadiran nikotin setiap kali anda cuba merokok semula. Istimewanya VIVIX SHAKLEE, produk ini bukan terapi mengganti nikotin, tetapi VIVIX SHAKLEE ialah produk terapi membuang dan menolak nikotin dari sel badan. 

**************************************************************

Kalau rokok pun mampu beli, mesti mampu beli VIVIX sebab harga pun lebih kurang sama. Perokok tegar yang berhasrat nak berhenti merokok, inilah masanya. Dapatkan VIVIX dari saya, pengedar Shaklee yang sah. Penghantaran percuma untuk seluruh Malaysia. Perokok-perokok tegar Labuan, dapatkan Vivix Shaklee dan COD seluruh Labuan secara percuma.


**************************************************************












Wednesday, 11 March 2015

BANTU BAYI PRA MATANG DENGAN TINGKATKAN NUTRISI SUSU IBU

                         




"Alolololo ...... Keciknye baby ni !" Ungkapan biasa kalau tengok baby tak cukup bulan. Tangan kecik, badan kecik, kaki kecik... alahai... Pengalaman?? Tak pun.... pengalaman tengok pernah la... tapi, mulut kecik... macam mana nak menyusu??? Itu yang selalu saya fikirkan bila melawat baby tak cukup bulan.


Bayi Pra Matang

Menurut terma perubatan, bayi pramatang adalah bayi yang lahir lebih awal sebelum tempoh kelahiran iaitu sebelum lengkap minggu 37 kehamilan. Terdapat bayi pramatang yang lahir pada minggu ke 36 tidak memiliki sebarang masalah, walaupun bersaiz kecil dan ia juga hanya mengalami masalah pernafasan. Akan tetapi, bayi yang lahir sebelum minggu 36, berkemungkinan mengalami masalah organ yang belum cukup matang, sukar menghisap dan sangat lemah. Bayi pramatang memerlukan penjagaan serta pemantauan yang lebih berbanding bayi yang dilahir normal. Rawatan yang diberikan termasuklah pemantauan tahap penerimaan oksigen, peredaran darah, penerimaan makanan dan perkembangan otak, dan juga tanda-tanda penting yang lain.


Penyusuan Bayi Pra Matang




Rata-rata ibu yang melahirkan, menyimpan harapan yang tinggi agar dapat menyusukan bayi mereka secara eksklusif. Jika bayi yang dilahirkan cukup waktunya dan tidak menghadapi sebarang masalah, penyusuan akan menjadi lebih mudah dan lancar. Bagaimana pada mereka yang melahirkan bayi pra matang?Adakah keadaan akan semakin mudah atau sebaliknya?  

Tubuh ibu secara tidak langsung akan membekalkan yang terbaik untuk bayi yang dilahirkan pra matang. Secara automatik susu badan yang dihasilkan adalah khas untuk keperluan bayi pra matang dari segi membantu tumbesaran dengan membekalkan kalori, vitamin dan protein. Kandungan nutrisi dalam susu ibu amat penting dalam melindungi bayi pra matang dari sebarang jangkitan. Bayi pra matang berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan kuman kerana sistem imun yang sangat lemah. Memang terdapat banyak susu formula yang direka untuk bayi pra matang tetapi ia belum cukup hebat untuk menggantikan susu ibu yang tinggi antibodi.

1. Mampukah saya menyusukan bayi pra matang ?



Ya. Sudah tentu semua ibu mampu menyusukan bayi pra matang. Susu ibu amat penting kerana ia membantu tumbesaran bayi serta melindungi dari serangan atau jangkitan penyakit. Sokongan dari ahli keluarga terdekat terutama suami amat diperlukan bagi membantu ibu meneruskan penyusuan. Ibu perlu lebih sabar kerana menyusukan bayi pra matang lebih mencabar berbanding bayi yang lahir cukup bulan. Ini kerana bayi pra matang umumnya memiliki saiz tubuh dan mulut yang kecil. Penyusuan juga mampu membentuk ikatan yang rapat antara ibu dan bayi.

2. Bagaimana Saya Boleh Menyusukan Bayi Pra Matang?

Berbanding susu formula, susu ibu lebih mudah dicerna. Disitulah letaknya kepentingan susu ibu. Susu ibu juga membantu membekalkan antibodi bayi agar tidak mudah dijangkiti sebarang penyakit. Ini kerana bayi pra matang lahir dengan organ yang belum cukup matang dan memiliki potensi yang sangat tinggi dijangkiti kuman. Susu ibu juga menggalkkan perkembangan dan pembentukkan otak yang sihat. 

Bayi akan rasa lebih selamat dan dilindungi apabila bersama ibu. Sewaktu penyusuan, sentuhan antara ibu dan bayi akan membuatkan bayi lebih selesa. Penyusuan juga bukan sahaja baik untuk bayi, tetapi memberi kelebihan kepada ibu untuk menurunkan berat dan mengecutkan rahim. Penyusuan mampu membuang sehingga 500kalori serta melepaskan hormon yang dapat meningkatkan mood yang baik.

3. Bilakah Masanya Bayi Pra Matang Bersedia Untuk Di susukan?

Kebanyakkan bayi pra matang mungkin agak lambat melalui proses penyusuan. Ini bergantung kepada berapa awal bayi lahir, keperluan bayi dan kesihatan. 

Pada awalnya, mungkin bayi anda belum bersedia untuk menyusu kerana keupayaannya menghisap yang mungkin belum mampu dilakukan, ataupun tahap kesihatan yang belum mengizinkan.  Janganlah bersedih wahai ibu..... Bayi akan dibantu dari segi menyalurkan keperluan nutrisinya melalui tiub yang dipasang terus ke perut bayi.

4. Bila Saya Boleh Menyusukan Bayi Pra Matang ?

Jururawat akan membantu ibu menyusukan bayi pra matang jika bayi anda benar-benar sedia untuk disusukan. Mulakan penyusuan dengan memberi kolostrum pada bayi anda. Kolostrum dihasilkan dalam tempoh 24jam selepas kelahiran. Kolostrum kaya dengan nutrisi dan amat rugi jika dibuang begitu sahaja. Akan tetapi jika susu telah dihasilkan seawalnya, dan bayi anda belum bersedia menyusu, pam dan simpanlah susu tersebut untuk kegunaan bayi anda. Pastikan susu disimpan dengan cara yang betul agar tidak rosak. 

Bayi pra matang tidak memerlukan sejumlah banyak susu setiap kali ia menghisap. Ini memandangkan saiznya yang kecil dan perutnya yang juga belum cukup matang. Oleh yang demikian, ibu perlu kerap pam agar bekal susu sentiasa ada dan menggalakkan penghasilan air susu.

5. Adakah Susu Ibu Memiliki Nutrisi Yang Cukup Untuk Bayi Pra Matang? 




Susu ibu merupakan susu yang terbaik untuk semua bayi termasuklah bayi pra matang

Akan tetapi, bayi pra matang memerlukan lebih nutrisi berbanding bayi yang dilahirkan cukup bulan. Bayi pra matang memiliki masa yang singkat dalam menerima nutrian dan pembentukan organ lain sewaktu dalam tubuh ibu. Wajarlah sekiranya bayi pra matang dibekalkan dengan pelbagai nutrien tambahan seperti protein, mineral dan vitamin. Para doktor biasanya akan menasihatkan ibu agar mengambil pemakanan yang mampu meningkatkan kualiti nutrisi susu ibu.


JADI..... BAGAIMANA NAK TINGKATKAN KEPERLUAN NUTRISI DALAM SUSU IBU?

APA IBU DALAM VIDEO DI ATAS TELAH LAKUKAN?


********************************************
Adakah anda juga mempunyai bayi pra matang? Risau bayi tidak memperolehi nutrisi secukupnya dari penyusuan anda? Hubungi saya kerana saya dapat membantu ibu dalam permasalahan ini. Penghantaran percuma untuk mereka yang tinggal di Labuan dan juga luar Labuan. Dapatkan konsultasi percuma dari saya untuk ibu-ibu yang mempunyai masalah ini.


 ********************************************


 





Tuesday, 10 March 2015

IBU BEKERJA PUN MAMPU BUAT BANYAK SUSU

                           
Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.


Indahnya cuti dalam pantang. Dua bulan sekurang-kurangnya, tiga bulan untuk kakitangan awam. Waktu cuti itulah merupakan masa yang sangat-sangat berkualiti untuk ibu mengembalikan semula tenaga dan merapatkan hubungan antara ibu dan anak. Mungkin kurang dirasai oleh ibu yang tidak bekerja, kerana mereka memang cukup masa bersama bayi yang baru dilahirkan.

Cuti ini memberi ruang untuk ibu bekerja untuk memberi penyusuan sepenuhnya kepada bayi yang baru dilahirkan. Tanya sahaja pada mana-mana ibu yang pernah melahirkan, boleh dikatakan hampir semua berharap dapat menyusukan anak sehingga sekurang-kurangnya 2 tahun. BETUL TAK?? Saya pun macam berimpian macam tu, tapi umur anak 4 bulan, susu dah mula kering. STRESS BETUL !! 

MACAM IBU DALAM VIDEO KAT ATAS PUN STRESS STOK SUSU KURANG.... 



Dah Mula Kerja, Macam Mana Nak Menyusukan Anak ?



Saya sebagai ibu, perkara pertama yang difikirkan bila dah mula nak masuk kerja... 

" MACAM MANA NAK MENYUSUKAN ANAK? KERINGLAH NAMPAKNYE SUSU BADAN NI SEBAB ANAK TAK DAPAT HISAP DENGAN KERAP......"

Bagi ibu-ibu bekerja yang memang bersungguh-sungguh mahu menyusukan anak secara eksklusif sehingga anak mencapai umur 2 tahun sekurang-kurangnya, perlulah membuat lebih perancangan dan persediaan sebelum mula bekerja. 


Macam mana nak memerah susu ?

Macam mana nak menyimpan susu yang telah diperah ?

Macam mana nak menyediakan susu yang telah diperah ?

Macam mana nak melatih baby untuk mengambil susu yang telah diperah?

BANYAKNYA NAK KENA FIKIR & RANCANG..... !

1. Belajar Memerah Susu


Mulalah belajar memerah susu 1-2 minggu sebelum mula bekerja. Lakukan antara 15-20 minit setiap hari. Banyakkan bersabar, lebih-lebih lagi pada ibu yang belum pernah mengepam susu, mungkin waktu ini agak sukar. 

 MACAM MANA NAK ELAK 
SUSU BADAN KERING ??

"Kerap mengepam akan menggalakkan penghasilan susu agar tidak kering"

2. Belajar Menyimpan Susu Yang Telah Diperah



i. Sediakan bekas-bekas kecil untuk menyimpan susu yang telah diperah. Lebih baik simpan secukupnya untuk sekali penyusuan

ii. Susu yang telah diperah, seeloknya dibiarkan seketika untuk menurunkan suhunya. Label bekas penyimpanan dengan tarikh dan masa sebelum menyimpan ke dalam peti sejuk atau bahagian sejuk beku agar mudah bagi ibu memilih susu mana yang perlu diberi terlebih dahulu

iii. Jangka hayat susu yang diperah boleh disimpan pada suhu bilik 26°C selama 4 jam. Manakala 2 - 3 hari untuk yang disimpan di dalam peti sejuk. 3 bulan pula untuk susu yang disimpan dalam bahagian sejuk beku (Biasanya peti sejuk yang mempunyai 2 pintu)

iv. Bahagian tempat beku bagi peti sejuk 1 pintu adalah tidak sesuai untuk menyimpan susu selama 3 bulan


3. Belajar Menyediakan Susu Yang Telah Diperah Untuk Bayi Anda 



i. Beri susu yang telah diperah terlebih dahulu kepada bayi anda. Rujuk label yang telah dibuat. 

ii. Cairkan susu yang telah disimpan dalam bahagian sejuk beku dengan cara membiarkan di dalam peti sejuk selama 6-8 jam atau dengan cara meletakkan bekas dibawah laluan air paip

iii.  Gunakan air suam untuk merendam bekas susu yang telah diperah. Penggunaan air panas untuk merendam akan menyebabkan susu bertukar pekat dan bergentel.

iv.  Jangan sesekali memasak atau menggunakan ketuhar gelombang mikro untuk tujuan memanaskan atau mencairkan.

v. Uji suhu susu dengan menitiskan sedikit pada bahagian pergelangan tangan 

vi. Beri susu yang telah dikeluarkan dari peti sejuk kepada bayi dalam tempoh 1 jam. Baki susu yang tidak diminum tidak boleh dibekukan semula 

4. Belajar Mengajar Bayi Minum Susu Yang Telah Diperah

  
Ibu dinasihatkan melatih bayi minum susu yang telah diperah 2 minggu sebelum mula bekerja. Jadual di bawah merupakan cadangan waktu penyusuan untuk bayi anda.



Hari 1-3 :
Berikan susu yang diperah kepada bayi hanya pada waktu sarapan pagi. Seterusnya ibu susukan bayi dengan susu ibu.


Hari 4-6 :
Beri susu yang diperah kepada bayi pada waktu sarapan pagi dan waktu minum pagi. Seterusnya ibu susukan bayi dengan susu ibu pada waktu-waktu yang lain.

Hari 7-9 :
Beri susu yang diperah kepada bayi pada waktu sarapan pagi, waktu minum pagi dan waktu makan tengahari. Seterusnya ibu susukan bayi dengan susu ibu.

Hari 10-13 :
Beri susu yang diperah kepada bayi pada waktu siang dan ibu susukan bayi dengan susu ibu pada sebelah malam.

[sumber : http://www.myhealth.gov.my/index.php/pemakanan/penyusuan-susu-ibu/penyusuan-susu-bagi-ibu-yang-bekerja ]



OK..... DAH BELAJAR MENGEPAM & DAN MENYIMPAN SUSU... MACAM MANA PULAK NAK PASTIKAN SUSU MELIMPAH RUAH DAN PENUH NUTRISI ?


APA RAHSIA IBU DALAM VIDEO DI ATAS ?
SET PENYUSUAN SHAKLEE JE.....



ALFALFA
 
*****************************************************

Jika anda juga mempunyai masalah kekurangan susu apabila mula bekerja sama macam testimoni video di atas,  hubungi saya untuk konsultasi percuma berkaitan dengan produk yang sesuai. Susu badan akan kembali mencurah-curah dan tinggi nutrisi. Penghantaran terus kepada pelanggan untuk warga Labuan dan pos percuma untuk yang berada di luar Labuan. 


*****************************************************