Saturday, 21 February 2015

GASTRIK MAMPU SEMBUH TANPA UBAT






"Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH1 hingga pH2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terhakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik," 

Pakar Perunding Umum Pembedahan Laparoskopi, Dr. Mohd Faisal Jabar
(Sumber : Utusan Melayu (M) Bhd)


Masa kecik-kecik memang kerap kena gastrik, sebab tak suka makan, main je sampai tak ingat waktu makan. Kadang-kadang terfikir jugak, bila waktu makan masa kecik-kecik tu ye?? macam takde dalam memori sebab memang suka main dari pagi sampai mak kurung. Bukan kurung dalam rumah, tapi kurung luar rumah.

Masa kecik-kecik gastrik sangat teruk. Boleh dikatakan tiap malam tidur menonggeng sebab perut masuk angin. Bila dah mula sendawa yang rasa lain macam, masa tu memang dah tau, kompom malam tak boleh tidur. Gastrik dulu sama pakej ceri beri sekali dan kesudahan tidur depan toilet. 

Ubat?? Penah makan ubat gastrik yang kaler putih?? 

 
Macam ini la rupanya... lebih kurangla... rasa macam kesat-kesat je dalam mulut bila makan.. eeeyyuuwww. Dulu takde pilihan, ni je penawar gastrik selain susu. Mana la nak mampu beli-beli supplimen lain untuk gastrik. 
 
ADA KE SUPPLIMEN UNTUK GASTRIK GANTI UBAT PUTIH TU? Jom baca dulu



Kenali Gastrik
Gastrik ataupun dikenali dengan nama perubatan, Gastritis adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang memerlukan rawatan yang efektif. Kebiasaannya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.  
 

Penyebab Gastrik 


Perut manusia terletak dibahagian kiri abdomen seumpama kantung kosong yang berotot. Perut berupaya mengembang untuk menampung makanan dan minuman yang diambil setiap hari. 

Makanan yang sampai ke dalam perut melalui esofagus iaitu saluran yang panjang dan berotot akan dicerna oleh dinding-dinding perut dengan bantuan enzim-enzim dan asid perut yang dirembeskan oleh kelenjar perut. 

Ini termasuklah jus gastrik yang dihasilkan oleh kelenjar perut yang mengandungi asid hidroklorik yang bersifat menghakis serta mampu melarutkan besi. Walaubagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat berupaya mengimbangi paras keasidan perut dan melindungi tisu perut

Gastrik terbahagi kepada dua :

 1. Akut

Terjadi apabila keradangan berlaku secara mengejut yang biasanya disebabkan oleh gabungan  mual dan rasa panas seperti terbakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.

2. Kronik

Terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.  

Permukaan lapisan perut mempunyai sel yang berfungsi utk mengeluarkan asid dan enzim yg penting untuk pencernaan makanan. Ia juga mengeluarkan mukus yg berperanan sebagai pelindung kepada permukaan perut tersebut. Oleh itu, apabila keradangan pada lapisan perut berlaku, hanya sedikit asid, enzim dan mukus yg akan dirembeskan. 

Kekurangan mukus yang sepatutnya menjadi pelindung kepada lapisan perut akan menyebabkan permukaan perut lebih mudah terhakis dan menyebabkan luka kecil berlaku. Jika ini berlaku, gastrik sudah berada pada tahap yang dipanggil ULSER PEPTIK

Apakah Punca-Punca Terjadinya Gastrik ?
 
1. Tabiat makan yang tidak mengikut jadual disebabkan kekangan masa
2.Kerap menggunakan ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
3. Pengambilan alkohol yang berlebihan
4. Pengambilan kokain
5. Merokok
6. Tekanan
7. Radiasi dan kemoterapi
8. Mengambil makanan yang mengandungi asid yang tinggi seperi makanan masam
9. Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
10. Rembesan asid gastrik yang berlebihan
11. Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
12. Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang. 
13. Diet yang terlampau


Apakah Simptom Penyakit Gastrik??

 

1.Kerap sakit kepala apabila lewat makan ataupun perut kosong, diikuti dengan rasa loya dan mual

2. Muntah yang hanya mengeluarkan lendir-lendir atau air liur (Muntah angin)

3. Sakit perut yang teramat sangat

4. Kerap sendawa


Apakah Kaedah Rawatan Penyakit Gastrik??

1. Makan mengikut jadual

2. Makan jangan berulamkan air. Digalakkan minum air suam dan bukannya air berais

3. Elak makan makanan ringan, makanan segera, jeruk-jeruk, makanan masam dan juga makanan yang terlalu pedas.

4. Elakkan makanan yang mengandungi yis seperti roti dan donut.



ALTERNATIF LAIN?????







Bagaimana Set Gastrik Shaklee Membantu Penderita Gastrik?



ESP

Kandungan asid yang terlalu tinggi dalam perut seseorang boleh mengakibatkan terjadinya gastric. Ini ditambah lagi dengan gaya pemakanan seseorang yang mungkin melebihkan pengambilan makanan berasid dalam diet sehariannya. Sifat alkali yang terdapat dalam soya ESP meneutralkan kesan asid yang terdapat dalam perut pengidap gastric. ESP juga berkeupayaan membina sel-sel perut yang baru dan mengantikan tisu yang rosak sewaktu penghadaman. Ini kerana ESP Shaklee membekalkan sehingga 20 jenis asid amino. Ia mampu membantu memulihkan Luka dalam perut akibat gastric.

Ostematrix


Sama seperti ESP, Ostematrix jiga bersifat alkali, oleh itu ia turut membantu meneutralkan keadaan perut yang berasid

B complex

B-Complex mampu mengurangkan tekanan akibat kesakitan yang ditanggung akibat gastrik
 

Peppermint Ginger Plus

Peppermint terdiri daripada gabungan  herba yang sangat sinonim dengan rawatan pembuangan angin dalam badan. Penggunaan halia sering kali disyorkan kepada individu yang mempunyai masalah angin dalam perut. Halia turut membantu masalah pencernaan dan ketidakselesaan perut. Gabungan pudina memberikan kesan penenang dan turut membantu ketidakhadaman perut.


*****************************************************

Nak hilangkan gastrik macam testimoni di atas?? 10 tahun menderita gastrik kronik mampu pulih macam takde apa-apa. Hubungi saya untuk konsultasi percuma berkaitan dengan produk yang sesuai. Penghantaran terus kepada pelanggan untuk warga Labuan dan pos percuma untuk yang berada di luar Labuan. 




*****************************************************

No comments:

Post a Comment