Friday, 3 July 2015

EH... MUDA LAGI, TAPI BERUBAN


Rasa malu nak tengok cermin. Umur muda lagi rasanya, tapi berhelai-helai rambut yang berwarna hitam sudah bertukar warna menjadi putih (berkilau lagi tu). Kalau perempuan boleh rasanya sorok dalam tudung (bagi yang bertudunglah)... yang lelaki?? Biasanya langkah akhir botakkan je lah kepala tu kan??. hihih...

Kebiasaannya, warna rambut bagi penduduk asia adalah berwarna hitam. Rambut boleh kehilangan warna kerana disebabkan oleh kekurangan melanin iaitu bahan pewarna semulajadi yang terdapat dalam tubuh manusia yang dikenali sebagai pigmen. Kewujudan uban normalnya dikaitkan dengan orang tua kerana semakin usia meningkat, penghasilan pigmen akan menurun. Itu normal !! Yang beruban sebelum waktu ni macam mana pulak?? Beruban awal juga dikenali sebagai 'premature greying'.

Faktor beruban awal

1. Keturunan

Kalau ada ibu atau ayah yang beruban masa muda, berkemungkinan anda pun akan mengikut jejak langkah.

2. Kekurangan vitamin B

Kekurangan vitamin B akan menyebabkan berlakunya pigmen. Banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi vitamin B seperti beras merah, kuning telur, gandum dan kacang hijau bagi mempertingkatkan kesihatan rambut.

3. Kuat merokok

Merokok pun boleh beruban masa muda?? Yelah... nikotin yang terkandung dalam rokok boleh menghapuskan zat dan gizi yang diperlukan oleh rambut.

4. Tekanan

Tekanan menyebabkan vitamin B berkurang dalam badan dan ini menyebabkan berlakunya uban lebih awal. Tekanan berlebihan akan mempengaruhi aktiviti hormon.

5. Penggunaan bahan pewarna rambut

Penggunaan bahan pewarna rambut yang tidak sesuai boleh menjadi punca kepada tumbuhnya uban. Jangan sesekali menggunakan sebarang produk tanpa mengetahui kesan sampingannya. 

Cara atasi masalah uban

1. Ambil makan tinggi protein.

2. Tambah pengambilan vitamin B complex dan vitamin B5 dapat membantu mencegah proses perubahan akibat kekurangan nutrisi. Nutrisi daripada vitamin memberi warna pada rambut.

3. Amalkan vitamin E. Vitamin E baik untuk merangsang peredaran darah di kulit kepala bagi melambatkan pertumbuhan uban.

4. Cegah stress. Uruslah stress dengan baik agar tidak menjadi punca tumbuhnya uban. Terutama pelajar yang banyak tekanan dalam aktiviti harian, usahakan menguruskan stress dengan santai.

Bagaimana Set Uban dapat membantu??

Set Uban


1. ESP

Terdapat 9 asid amino penting dalam ESP. Asid amino sangan penting dalam membina otot, rambut, kuku, darah organ kulit dan lain-lain.
 
2. Vitamin B-complex

Vitamin B-complex membantu dalam menangani masalah uban terutama yang beruban sebelum waktunya. Tubuh memerlukan 8 jenis vitamin B dan 5 daripadanya adalah untuk rambut. 

1. Vitamin B3 (Niasin) 

Ia sangat baik dalam memperbaiki aliran darah ke kulit kepala

2. Vitamin B5 (Pantotenik)

Selain dari mengatasi rambut gugur, Vitamin B5 juga untuk merawat masalah uban.

3. Vitamin B6 (Piridoksin)

Menghasilkan melanin bagi mengelakkan rambut beruban. Juga mengelakkan rambut gugur.

4.  Vitamin B12 (Sianokobalamin)

Mengatasi masalah rambut gugur

5. Biotin

Biotin berfungsi menghasilkan keratin dan mengatasi masalah rambut gugur. Ia juga berupaya mengawal rambut beruban 

Vitalea

1. Menyediakan asas nutrisi
2. Memastikan sel hidup
3. Pertumbuhan sel baru
4. Pertumbuhan rambut, otot, kuku dan hormon


" Anda muda... tapi rambut dah banyak beruban?? Belum jumpa cari terbaik merawat masalah uban sebelum waktu ? Hubungi saya, Pengedar Shaklee Labuan untuk mendapatkan konsultasi secara percuma. Saya juga menyediakan perkhidmatan COD bagi warga Labuan. Luar dari kawasan Labuan jangan risau, kos pengeposan juga PERCUMA untuk anda." - Pengedar Shaklee Labuan



 


No comments:

Post a Comment