AKU, MIGRAIN DAN CAFFOX

'MIGRAIN'... tiap-tiap minggu aku kena serang migrain... kadang-kadang aku biar je tak makan ubat.. nak tgk berapa hari sakit tu berterusan..... berhari-hari selagi tak makan ubat migrain... tidur ke, rehat ke... tetap tak hilang. Area favourite memang sebelah kepala, belakang mata, area tengkuk. Banyak faktor untuk migrain ni menyerang. Kalau macam aku panas je.. migrain, sejuk sangat migrain, ngadap laptop lama .. migrain, cakap jerit-jerit kat budak dalam kelas (biasala cikgu..huhuhu) ... migrain.. Ada sesetengah doktor kata tak semua sakit kepala migrain.... tapi aku memang dah biasa ulang alik klinik amek ubat migrain... kalau dah terover sangat sampai muntah (ingatkan preggy... hhmm).

Lama dah aku amek CAFFOX ni.... bukan caffox je, mesti sekali dengan PONSTAN. Wuuhuuu....... hebat perut aku. Biasanya... tiap kali doktor nak bagi ubat migrain aku, mesti kena cek air kencing ... sebab ubat ni tak boleh diambil oleh preggy mummy... bahaya kot... boleh sebab gugur agaknya... tahle. 

Inilah caffox tu.

Kalau amek caffox je kompom migrain tak hilang, sebab menurut doktor caffox ni membantu melancarkan aliran darah di kepala. Yang kasi hilang sakit tu mesti makan dengan ponston. CAFFOX + PONSTAN = MIGRAIN HILANG. Tapi penyakit lain lak datang.... GASTRIK... aahahaa... sabo jela ye.  Sebelum makan ubat wajib makan nasi sampai kenyang, lepas makan ubat pun makan lagi sampai kenyang... hhehehe.. sebab pedih betul perut.

So doktor kurangkan dos, bagi pain killer dos yang kurang dari ponston. Ada lagi masalah pastu.. migrain lambat sembuh... haishhhh... sama juga aku tambah dos ..... sendiri.. pandai-pandai sebab tak tahan. Kalau panadol biasa yang jual kat kedai tu sampai 3-4 biji aku telan belum tentu migrain ok... see.. sama je macam makan ponstan.

Aku ada try jugak 100plus untuk melegakan migrain. Legakan dahaga je la kot kat aku... hehehe... tetap jugak kena makan ubat. Tapi pe2 pun aku try. Orang kata 100plus tambah air. Tak berkesan pun, so aku minum je 100plus tu terus tak tambah air pon. Mungkin aku tak sabo kot tunggu kesan yang lambat sebab sesetangah orang kata ok. Tapi sampai sekarang aku minum juga 100plus time migrain.

Ni set yang aku amek

Tahun lepas aku cuba dapatkan alternatif lain. Terlampau jugak makan ubat, bukan bagus kan?? Aku try OSTEMATRIK + B COMPLEX. Konsisten aku amek supplemen ni .... dalam 2 minggu pertama aku tak kena migrain... HERAN HOKEY !!!! Aku teruskan je makan macam biasa... pastu migrain sebab period.. hohoh... takpe.... paling best tu.. OSTEMATRIX.... sumber kalsium untuk orang macam aku yang jarang minum susu. Susu pekat adalah.... teh ais kak ida (jangan marah ye kak ida). Dalam aku makan ostematrix tu, simpul biawak yang selalu aku alami masa tidur dah TAK HADOOO !!!!.... sakit ooo kalau kena tu... mau 3-4 sakit sebelah badan.. sebab aku selalu kena sebelah kaki. Sebelah kaki lagi kena malam lain... menjerit-jerit tengah  tahan sakit. Laki aku kompom terkejut.  Simpul biawak tu hapa?? ala.. macam krem la jugak... tapi krem jenis ni kena masa aku mengandung jeww... tak ngandung pun kena... ni gawat !!

Alhamdulillah... migrain semakin kurang. Ada tetap ada... tapi tak sekerap dulu. Caffox, ponstan, panadol, pain killer aku dah tak ambik. Mama mery ku pun dah penah pesan "mizan.. jgn ambil barang tu selalu.. tak elok, bertahun dalam badan"... huhuhu... "barang"... macam amek dadah... tapi memang pun.Ada kawan-kawan cadangan aku amalkan ayat ni untuk sakit kepala. Terima kasih banyak. Doa tetap doa, usaha perlu ada kan?? so aku berusaha mengubati migrain disamping berdoa agar cepat sembuh. 



So , untuk kawan-kawan yang memang ada migrain, aku syorkan set migrain shaklee... ala... jangan le kedekut sangat untuk kesihatan. Sekarang pon aku dah benti amek set ni.... amek ostematix je... sebab dah macam ok.. tapi terpulangla kan pada poket masing-masing, duit senang dicarik (in sha Allah) sebab rezeki Allah yang tentukan. Kepada kawan-kawan yang berminat boleh contact ye :




Comments

  1. Sy rasa problem akak sama mcm sy. Suspected pasal makan & gastrik. Sy selalu kena gak, tp x rasa gastrik. Dia tangkap kepala terus. Tu yg jadi migraine.

    Migraine mcm2 style dah kena. Belakang, atas, kiri, kanan ,depan sume ade. Tgk la time tu jenis apa yg nak kena.

    Tp sy jarang amik ubat. Biasanya sy tido je. Kalau x pun g melepak ngan kawan2. Tu je ubat dia. So nanti kita x fokus sgt migraine tu.

    So kesimpulannya sakit kepala tu bukan sebab migraine je. Banyak sebab. Contoh mcm sy la. Salah makan, panas sgt sejuk sgt, stress, tension, makan banyak sgt, dan memacam lg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu... kena cari benda2 yg trigger migrain tu... dari situ kita boleh cari cara nak ubati sakit kepala tu... tapi alhamdulillah... serasi dgn vitamin... dah takde migrain yang memanjang lagi :)

      Delete
  2. saya nak tanye la kan .. actually ubat affox ni ok ke tak ?? sebabnya doc barje bagi kat saye ubat ni untuk try :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut doktor yang rawat saya dulu, caffox ni fungsinya melancarkan perjalanan darah. Bukan untuk menghilankan sakit migrain, so masa tu saya kena juga makan ponston utk melegakan migrain. huhuhu

      Delete
  3. bole cure k,saya pun berbekal caffox.. mmg selalu migrain la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah saya dah tak makan caffox... selamat juga perut dari gastrik sbb tak tahan dengan ubat ubatan ni

      Delete
  4. sy pn jarg mkn ubt bila migraine tp hrni sy kalah mkn sebijik acti fast tp xlut pn. kwn bg ubt panadol utk migraine mcm mls nk mkn. xnk biasa kn diri sakit je panadol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada juga ambil painkiller bila keadaan terdesak... contohnya masa tu perlu selesaikan seseuatu kerja dan saya perlu lebih focus.. tapi sebolehnya saya elak ambil sebarang painkiller jika saya ada ruang berehat :)

      Delete
  5. Saya baru semalam kena migrain.. Dah lama tak kena tapi hari ni sangat teruk.. Pegi klinik doktor kasi ponstan jer tapi tak tahan. So saya pegi farmasi beli lagi ubat dia kasi caffox.. Sekarang tengah tunggu tengok ok ke tak ni.. Nak tanya, ponstan tu boleh amik skali dgn caffox ker?

    ReplyDelete
  6. kalau ikut doctor yang pantau saya dulu, caffox diambil sekali dgn ponstan sbb caffox tugasnya melancarkan perjalanan darah ke otak, manakala ponstan sebagai ubat tahan sakit. saya memang pernah cuba ambil 1 jenis je, mmg tak mengurangkan sakit. nak tak nak saya makan kedua duanya sekali :)

    ReplyDelete
  7. blh tanye.. bila waktu kene mkn b-complex?

    ReplyDelete
  8. Sya nk tanaya ne selain dri frmasi ada cara lain nak dapat kn caffox ne...?

    ReplyDelete
  9. Saya pun sama migrain yg sngat teruk bergantung caffox setiap hari mcm2 supplemnt dah sya cube.. Lagi teruk bila dia serang berserta pening.. Masa nka period.. Sya smpi pengsan d tandas muntah2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu., kesiannya.. selalu ambik caffox hilang x? few months ago, terbaca blog sis mizan adila ni. then i try makan b complex and ostematrix tu.. tp migrain still lg menyerang.. kene juga mkn caffox tu. kalau tak, xhilang sakitnya.. nk kene usaha lg la jawabnya

      Delete
  10. Replies
    1. Ubat caffox tu bole beli di pharmacy aja.. kalau supplement shaklee tu. Bole beli dgn sis mizan adila ni.. phone no ad kat atas

      Delete
  11. Hi. I have migraine for almost 20 years. Been taking caffox with ponstan 500 mg whenever it hits me. As you said, giving me gastric problem. How do I get this shaklee combination from you. I want to try it as I know medicines are not good.

    ReplyDelete

Post a Comment