Friday, 11 May 2018

Tips Anak Berpuasa ; Cara Sediakan Makanan Anak-anak

Alhamdulillah... puasa dah dekat. Mesti ada diantara ibu-ibu yang ada anak baru mula dilatih berpuasa kan? Dua tiga hari pertama memang waktu yang agak sukar nak biasakan diri terutama yang baru nak belajar berpuasa. 

Hari ini saya nak share beberapa tips yang boleh membantu ibu bapa memudahkan perjalanan anak-anak berpuasa. Jom cuba tips bermanfaat ini

Makanan Sewaktu Bersahur

1. Berikan anak makanan yang membekalkan tenaga yang tinggi. Contohnya susu dan telur merupakan penggerak tenaga yang hebat. Jadilah mak yang kreatif sediakan makanan yang dapat menarik minat anak makan masa sahur. Mesti anak berselera bersahur

2. Hidangkan anak-anak dengan sumber karbo komplex agar anak kenyang lebih lama dan bertenaga sepanjang hari. Pilih sumber komplex yang membekal tenaga lebih lama. Contohnya roti dari tepung perang, beras perang atau pun beras putih dengan ni GI yang rendah. 



3. Bekalkan anak-anak dengan buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai sumber serat yang penting. Kalau anak tak gemar makan sayur, sediakan buah-buahan pun dah kira bagus.

Pengedar shaklee labuan


4. Kurangkan garam untuk menu anak-anak. Kalau dalam keadaan tidak berpuasa, pengambilan garam akan membantu kurangkan dehidrasi terutama anak-anak yang aktif bersukan, akan tetapi jika berpuasa ia akan menyebabkan lebih cepat haus. 

5. Kurangkan pengambilan minuman berkafein untuk anak-anak. Teh Tarik, nescafe , milo bersifat caffeine dan deuretik. Ini memaksa badan untuk kerap membuang cecair dari badan dan boleh menyebabkan dehidrasi. Kesian anak tu... ulang alik toilet buang air

6. Pastikan anak minum air masak secukupnya. Bukan mak ayah je perlu cukup air dalam badan tau..!! Anak-anak pun kita kena ajar minum air secukupnya. Tapi jangan pula paksa anak minum 8 gelas air sekali gus semasa sahur. Kawal pengambilan air putih. 8 gelas air tu bermula dari berbuka sehingga waktu sahur ye ibu-ibu

Pengedar shaklee labuan

7. Segelas mealshake yang lazat serta mengandungi vitamin dan mineral bagi memastikan anak-anak kenyang lebih lama.

pengedar shaklee labuan


8. Minuman yang sihat bagi memastikan mereka terhidrasi sepanjang hari dan kurangkan rasa dahaga dengan Performance Drink dengan rasa oren yang enak

pengedar shaklee labuan


Makanan Sewaktu Berbuka

1. Ajar anak mulakan berbuka dengan kurma dan air. Sangat ringkas dan memberi tenaga yang cepat.

pengedar shaklee labuan


2. Sediakan makanan berbuka sendiri supaya ibu-ibu boleh kawal nutrisi yang diperlukan oleh anak-anak. Maklumlah, sehari berpuasa, tenaga pun semakin berkurang. Ibu-ibu perlulah menyediakan makanan yang terbaik dan berkualiti. Contoh yang paling ringkas, sup buatan sendiri dan juga stew yang kaya dengan mineral dan garam

3. Sediakan anak segelas Mealshake untuk melegakan perut setelah seharian berpuasa dan menghalang anak dari terlebih makan.

Kenapa Saya Sangat Cadangkan Mealshake Sebagai Minuman Anak-anak Sepanjang Bulan Puasa?

✔️  Sumber yang baik untuk serat, protein, kalsium dan zink untuk pertumbuhan dan perkembangan yang sihat

✔️  Membantu mengekalkan rasa kenyang yang lebih lama

✔️  Sempurna untuk kanak-kanak dan remaja yang aktif

✔️  Rasa yang sedap apabila ditambah ke dalam shakes, sup berkrim dan aiskrim

✔️  Ibu dan ayah juga menyukainya

Kenapa Saya Sangat Cadangkan Mealshake Sebagai Minuman Anak-anak Sepanjang Bulan Puasa?

✔️ Minuman yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehidrasi dikalangan kanak-kanak sewaktu berpuasa

✔️ Membekalkan tiga jenis karbohidrat bagi mengekalkan tenaga dan stamina kanak-kanak sewaktu berpuasa

✔️ Sumber gula semulajadi dan sangat baik untuk memelihara tenaga dan meningkatkan stamina kanak-kanak yang berpuasa

Testimoni Set Puasa Kanak-Kanak Shaklee

pengedar shaklee labuan

pengedar shaklee labuan

pengedar shaklee labuan

Jadi.. apa tunggu lagi. Pesan sekarang untuk bantu anak anda menjalani ibadah puasa dengan lebih bertenaga. Jangan lupa dapatkan set puasa untuk kanak-kanak Shaklee dari agen terdekat, atau boleh juga hubungi saya !! :)

pengedar shaklee labuan


Keistimewaan yang diberikan kepada pelanggan The Beauty Of You

✔️ Konsultasi secara PERCUMA
✔️ Penghantaran secara cash on delivery (cod) secara PERCUMA (Sekitar Labuan)
✔️ Kos pengeposan secara PERCUMA (Seluruh Malaysia)
✔️ Tips pengambilan vitamin yang BETUL
✔️ Jadual pemakanan vitamin diberikan
✔️ Pemantauan tahap kesihatan secara berkala

Berminat dengan semua di atas?
Hubungi saya, PENGEDAR SHAKLEE LABUAN untuk maklumat lanjut berkaitan produk yang dicari.

** Semua maklumat tentang produk serta testimony yang disiarkan bukanlah bertujuan untuk MENDIAGNOS, MERAWAT, MENYEMBUH DAN MENCEGAH sebarang peyakit. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada pakar perubatan jika mengalami sebarang penyakit yang memerlu anda mendiagnos, konsultasi serta rawatan susulan sebelum mengambil vitamin **


No comments:

Post a Comment